Aardig in het Afrikaanse ritme - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Stg. Pr8ig Project - WaarBenJij.nu Aardig in het Afrikaanse ritme - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Stg. Pr8ig Project - WaarBenJij.nu

Aardig in het Afrikaanse ritme

Blijf op de hoogte en volg Stg. Pr8ig Project

01 Augustus 2014 | Ghana, Cape Coast

De afgelopen dagen zijn we iedere ochtend en middag in het weeshuis geweest. De dagelijkse routine wordt al heel eigen. Half zes op, wassen, ontbijten en onze dagelijkse wandeling van-en naar het weeshuis (4x per dag) met de nodige lokale praatjes. Het blijft vreemd dat wij als blanke "obronies" een lokale attractie zijn in dit dorp. Ook het lokale eten gaat ons goed af..gisteravond yam en pallave gegeten; een zoete aardappel en een 'spinazie' achting sausje.

De klamboes op de kamers van de kinderen hangen allemaal. We hebben nog zeep, handdoeken en slippers gekocht...de kinderen zijn ontzettend blij met alles wat ze krijgen en delen alles keurig met elkaar.

De kleintjes krijgen veel aandacht en er wordt goed voor ze gezorgd door Mary en John.
Mary is de hele dag in de weer om voor alle 40 kinderen 3 x per dag eten op tafel te krijgen; hout kappen en vervolgens groente, bonen, rijst, cassave of mais schoonmaken en koken. Het wassen van de kleren wordt nu, tijdens de schoolvakantie gedaan door de oudste meiden.

Met uitzondering van de 9 kleintjes, gaan alle kinderen gaan naar de lokale 'basisschool'. Ook de oudste 2 kinderen, Desmond (18) en Felicity (15) broer en zus, gaan hier nog naar toe. Ze hebben nog een broertje en zusje in het weeshuis. De vier kinderen zijn heel jong hun beide ouders verloren. De grootouders hebben vervolgens nog 2 jaar voor hen gezorgd. Ca. 4 jaar geleden zijn ze door John opgenomen in het weeshuis. Toen pas werden de kinderen ook naar school gestuurd. We onderzoeken nu wat de mogelijkheden zijn om Desmond en Felicity samen naar de vervolgopleiding in Swedru te laten gaan en wat wij hier, met het sponsorgeld van vele van jullie, in kunnen betekenen.

We houden jullie op de hoogte!

Het weekend gaan we naar Cape Coast en het Kakum National park. De rit er naar toe is al een happening op zich. Van Gomoa Tarkwa eerst met de Trotro bus naar Swedru en dan met een "bus", als die vol is...en hoe lang dat duurt weer je nooit ;-)...naar Cape Coast. Al met al een 100km; en het duurt zo'n 4 uurtjes...but "this is Africa"...

Voor nu weer vele lieve groeten van ons 3-en XXX

'Kwaku' Rob, 'Abene' Petra en 'Esi' Isabel

• 02 Augustus 2014 - 08:28

ANNEMIE En Johan Hermans:

Zo dat hebben jullie weer mooi mee gemaakt
    Was de reis goed gegaan ?
    25km gemiddeld per uur dat is snel haha
    Isabel ligtzeker al in het zwembad
    Foto,s zijn heeel mooi
    Groetjes
    Van ons allemaal

Stg. Pr8ig Project

Pr8ig Project is een initiatief van Petra, Rob en Isabel Dijkstra. Wij willen ons graag inzetten om minder bedeelde kinderen in deze wereld te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling en het selfsupporting worden van hun omgeving. Beschrijving Pr8ig Project is een initiatief van Petra, Rob en Isabel Dijkstra. Wij willen ons graag inzetten om minder bedeelde kinderen in deze wereld te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling en het selfsupporting worden van hun omgeving. We doen dit op zeer kleinschalig wijze. Met ons 3-en zoeken we een geschikt project in een land dat ons interessant lijkt. In de voorbereiding verzamelen we de hulpmiddelen zoals: schoolspullen, kleding en lesmaterialen, muziek, spelmateriaal en..... natuurlijk geld! Om zo lokaal de mensen te ondersteunen met het aankopen van b.v. bouwmaterialen en andere hulpmiddelen. In 2011/2012 hebben we Gambia bezocht en hebben we het http://brufuteducationproject.com/ ondersteund. In juli 2013 hebben we als bestemming Zambia, Livingstone gekozen. Hier zullen we gaan werken op Linda’s Community Farm. Voor onze projecten zijn we altijd op zoek naar donateurs. Wil je onze projecten steunen, maak dan je donatie over op onderstaand rekening nummer: NL39 TRIO 0197 8381 11 T.n.v. Stichting Pr8ig Project te Oirsbeek Algemene Informatie Stichting Pr8ig Project heeft de ANBI status. RSIN: 8535 39 479

Actief sinds 07 Juli 2014